donderdag 28 april 2016

zo veel water


Twee jaar geleden schreef ik op deze site wat ik allemaal kocht en hoe blij ik daar mee was. Indirect zette ik jullie misschien aan om ook dingen te kopen. Vandaag wil ik het tegenovergestelde doen. Want onlangs vernam ik dat je om een spijkerbroek te produceren 285 douches zou kunnen nemen en dat je met het water dat nodig is om een T shirt te maken, iemand drie jaar lang water zou kunnen laten drinken. Als ik dat hoor vraag ik me meteen af of dat shirt zo belangrijk voor mij is of dat ik die broek echt nodig heb.

Het antwoord is natuurlijk nee. Mijn leven is gelukkig niet afhankelijk van die kleren, dus nee. Ik heb ze niet nodig. Maar zou dat dan willen zeggen dat je nooit nieuwe kleren zou moeten kopen tenzij je het echt nodig hebt, om niet naakt naar de supermarkt te gaan? Ook daar is mijn antwoord nee op. Maar wat dan? Mijn derde antwoord is het volgende: tweedehands. Door kleren te kopen waar iemand anders jaren geleden al plezier van gehad heeft kan je af en toe je kledingkast aanvullen maar hoef je niet zo ontzettend veel water te verspillen.
Sowieso ben ik een grote fan van vintage kleding omdat ik het ook wel een beetje zat ben om steeds mensen te zien in de metro met precies dezelfde schoenen of sjaal als die ik om heb. Ik vind het leuk om me via kleding uit te drukken. Iemand die mij echt goed kent kan aan mijn kleding zien hoe ik me voel. Ik probeer ook via mijn kleding te laten zien wie ik ben en waar ik voor sta. Natuurlijk zul je nooit puur door stof jezelf kunnen laten zien maar het idee dat ik mensen kan sturen in hun eerste indruk door de keuze die ik 's ochtends vroeg maak voor mijn kast vind ik geweldig.

Ik wil dus niet stoppen met het kopen van kleding maar ik wil ook niet langer geld uit geven om de waterbronnen uit te putten terwijl er zoveel planten, dieren, waarvan mensen zijn die dat water veel beter kunnen gebruiken dan mijn nieuwe trui.

Precies om die reden wil ik jullie aan zetten om bewuster te zijn in je aankopen. Probeer iets vaker van de grote winkelstraat af te slaan en de kleine zijstraten in te slaan op zoek naar vintage winkels om daar milieu bewust een kledingstuk te kopen.

1 opmerking:

  1. ik had me hier echt heel erg in vinden! dat is een evenwicht waar ik ook over nadenk (milieu vs. expressie dmv kleding) en tweedehands kleding is idd een hele goede oplossing :)

    BeantwoordenVerwijderen